DENEDİĞİM ÜRÜNLER

13 Ağustos 2014 Çarşamba

Kedi Mamaları Hakkında 2 : Yaş Mama mı ? Kuru Mama mı?



Ben ilk kedi maması araştırmaya başladığımda nedense kuru mamaların ana gıda yaş mamaların  ise haftada bir verilmesi gereken ödül maması olduğu gibi bir algım vardı, uzunca bir sürede bu böyle sürdü. Ama aslında durum sandığım gibi değilmiş. Pek çok yabancı kaynak kedilerin doğal yaşamlarında olduğu gibi mümkün olduğunca yaş mama ile beslenmelerini öneriyormuş. Mantık ise şöyle günümüz kedilerini vaktiyle çölde yaşayan büyük kedilerin evrim geçirmiş hali.  Çölde yaşayan kediler su ihtiyaçlarını avladıkları hayvanları yiyerek giderirlermiş, bu sebeple de ayrıca su kaynağından su içme ihtiyacı hissetmezlermiş ki zaten çölde doğru dürüst su kaynağı yok. İşte her ne kadar modern kediler evrimleşmiş olsa da bu eski alışkanlık aslında devam ediyomuş. Bu sebeple de zaten kedilerin çoğu kuru mama yedikleri halde su içme alışkanlığı edinmiyormuş,buda hali ile vücutlarına zarar veriyormuş.

Özellikle kuru mamanın başlıca üç zararı olduğu söyleniyor;
1) su ihtiva etmemesi
2) karbonhidrat oranının yüksek olması
3)içeriğinde hayvansal içerikli proteinden çok kedilerin dietine uygun olmayan tahılların bulunması

Ayrıca bazı kaynaklarda deniyor ki en ucuz yaş mama bile piyasadaki en iyi kuru mamadan daha iyidir. Burada bir dur demek lazım, bence önemli olan içerik. Yaş mamalara da tahıl karıştırıyorlar sonuçta. Bu sefer hayvan su alıyor ama protein alamıyor.

Bu konu ile ilgili daha detaylı bilgi almak isterseniz aşağıdaki linkten okuyabilirsiniz. Bunun gibi daha bir çok kaynak mevcut.
http://www.catinfo.org/docs/Feeding%20Your%20Cat%20-%204%20pages%2011-13.pdf



Ben bu noktada mantığımı devreye sokuyorum ve yukarıda söylenenleri bir parça haklı buluyorum. Kedilere yalnızca kuru mama  ana öğün olarak sürekli sunulmamalı bence. Kendimizden pay biçelim, sağlıklı bir şey olsaydı bizler için de o tür kuru gıdalar üretilirdi  ve yenirdi değil mi ? Yemek yapma derdi kalmazdı böylece =)

Sonuçta yaş yada kuru mama farketmez önce içeriklerinde ne var o önemli. Yeterli oranda protein var mı gereksiz maddeler , zehirli koruyucu maddeler var mı ona bakmak lazım. Bu konu ile ilgili meltem hanımın çok detaylı yazılarını okuyabilirsiniz , kendisi çok güzel ve özenle açıklamış ayrıca benimde bu konuya ilgimi artırarak yabancı kaynak arayışına girmeme vesile olmuştur ;

http://kedilibirhayat.com/saglikli-kedi-mamasi-nasil-olur/

Bu yazıyı yayınlamadan önce Meltem Hanım' a da konuyu danışmıştım. Onun görüşü bahçeli evlerimiz olsa ve kedilerimiz yedikleri yemekten kazanacakları enerjiyi yakabilseler yaş mama daha çok yemeliler , fakat günün çoğunu evin içinde yatarak geçiren kediler için fazla yaş mama yedirmek bu defa  kilo ve alerjilere sebep olabilir ki kendi kedilerinde bunu yaşamış. Bu bakış açısından yaklaşacak olursak evet buda doğru.

Sonuç olarak her şey de olduğu gibi bu konuda da kararında ve orta yollu hareket etmek en doğrusu galiba.Mesela ben günde üç öğün besleyeceksem örneğin bir öğün yaş mama iki öğünü ise kuru mama olarak vermeyi planlıyorum. Yada yaş mamanın gün aşırı verildiği bir düzen de tutturabilirim.

Kuru ve yaş mamanın yanı sıra haftada bir gün ise çiğ beslenme uygulamayı düşünüyorum. Çiğ beslenme de ne diyenleriniz var ise Türkiye'ye artık ithal edilen Barf'ın sitesinden aynen aktarıyorum;

"BARF, Biologically Appropriate Raw Food (Biyolojik Olarak Uygun Çiğ Besin) teriminin kısa adıdır. BARF diyeti; taze dana ve tavuk ürünü ile sebzenin uygun miktarlarının karışımından oluşmaktadır. Pişmiş yiyecek yemek üzere evrimleşmemiş hayvanlarımızı, aslına en uygun şekilde beslemenin tek yolu budur."

Böyle bir beslenme şekli gerçekten doğala en yakın ve mantığa çok uygun gözüküyor.

BARF’ı en iyi yapan sadece et kullanılması değildir. Birkaç başlık altında toplayacak olursak;
  • Kaliteli hayvansal protein kullanılmıştır ve herhangi bir yan ürün içermez.
  • Tahıl kullanılmamıştır çünkü kediler ve köpeklerin tahıldan çok hayvansal proteine ihtiyaçları vardır.
  • İçerisinde birçok yararlı meyve ve sebze vardır.
  • Kanserojen hiçbir koruyucu içermez.
kaynak : http://www.barf.com.tr/

Benim şu an için planlarım böyle ama elbette bunlar teorik planlar bakalım benim yaramaz bu tasarılarak uyacak mı, yada pratikte sorun yaşayacak mıyım zamanı gelince göreceğiz ;)

Almayı planladığım mama markalarını ve sebeplerini ise bir diğer postta paylaşacağım.

Hadi bakalım deneyimli kediciler kuru mama mı yaş mama mı çiğ beslenmemi önerilerinizi-deneyimlerinizi bekliyorum..

Sevgiler,


                                                                 -Yemeyacaaaaaaam!!








19 yorum:

  1. Merhaba...Merak ettim, Barf diyetini uyguladınız mı ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Malesef uygulamak için bir yaşını geçsin diye bekliyordum ama aniden kaybettik Miskinimizi. O dönemde almak içinde araştırmıştım diye hatırlıyorum ama düzgün bir tedarik zinciri yoktu, her yerde satılmıyordu. Birde soğuk zincir kuralına ne kadar dikkat ederler Türkiye'de bilemedim.

      Sil
  2. Barf'ta aklımı kurcalayan şey çiğ etteki parazit riski:/ ve bir de tabi soğuk zincir..

    YanıtlaSil
  3. ben kedili bir hayat meltem hanımla konuştum. bana bir mama önerdi ve kedim mamasını mutfak tezgahında bekliyor. ben onu hiç böyle görmediğimden şaşkınım. böyle güzel bir konserve olamaz. birt care marka açık renkli kutular ve içinde tavuk görüyorsunuz kokusu tadı aynı bizim yediğimiz gibi. balıksa balık görüyorsunuz. çok sağlıklı ve lezzetli. kendisine de teşekkür ettim. ben diş taşları ve sağlığı için sabah öğününü kuru akşam öğününü yaş veriyorum. biraz pahalı olduğundan iki günde bir vericem artık brit care konserveyi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet dediğiniz mama ile ilgili ben de bir post yayınlamıştım. Hakikaten evde yemek yoksa açıp ben bile yerim. Tavuksa tavuk prinçse prinç mis gibi bir mama. Miskin tek seferde tüm kavanozu yiyip bitiriyordu :)

      Sil
  4. Barf banada mantıklı geliyor.
    Aslına bakarsanız birazda sıkıntılı normal şartlarda kediler çiğ gıda tüketirler yani evde değil doğada oldukları süreçte fakat bu gıdayı bulmak için bir enerji harcamaları gerekiyor mama kabının başına geçmeleri yeterli olmuyor :)
    Kediler hakkında bilmiyorum da köpeğimi bahçeye aldığım sürelerde protein ve karbonhidrat zengin gıdalarda beslediğimde çok fit oluyordu :) Devamlı gezebiliyor oynuyor keyfine göreydi aynı gıdaları kapalı alnda verdiğimde bayağı rahatsızlık veriyordu ve kilo almasına neden oluyordu.

    ikilemde kaldım şimdilik böyle devam edelim menüye yumurtayı ekledik tepkilere göre devam edeceğiz.

    Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dediklerinize katılıyorum, protein ağırlıklı besleyince kilo alıp hımbıllaşmasınlar, yediklerinden rahatsız olmasınlar diye daha fazla yormak lazım. Yumurtanın yanı sıra peynir ve yoğurtta ekleyebilirsiniz ve tabi haşlanmış tavuk. Hafif ılık verirseniz memnuniyetle mırıldaya mırıldaya yer :))

      Sil
  5. yazılarınız çok faydalı, çok teşekkür ederiyorum. Ayrıca miskini kaybettiğiniz için çok ama çok üzüldüm, şaşırdım kaldım :((. Sebebi neydi?? :( İnanıyorum ki yinede kedi beslemekten vazgeçmemişsinizdir.

    Sevgiler,

    Hilal

    YanıtlaSil
  6. Benim kedim 45 veya 2 aylik veteriner 1 bardak suaya 1 tatli kasigi toz mama atiyorum ama hic su icmiyor kuru mamada veriyimmi kuru mamayi islatarakmi vermek laizm

    YanıtlaSil
  7. Benim kedim 45 veya 2 aylik veteriner 1 bardak suaya 1 tatli kasigi toz mama atiyorum ama hic su icmiyor kuru mamada veriyimmi kuru mamayi islatarakmi vermek laizm

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhaba,ıslatarak verirseniz belki daha kolay yutabilir ama veterinerinize bu konuyu danışmanız en doğrusu olur. www.yavrukedibuldum.com sitesinden de önemli bilgilere ulaşabilirsiniz.

      Sil
  8. Bence beslenmede en önemli nokta besin dengesi. Verilecek mama hayvanın cinsine, yaşına vb. birçok özelliğe göre dikkatle seçilmeli. Çünkü gençlik döneminde beslenmeyle ilgili hatalar ileriki yaşlarda çok büyük sıkıntılar, yaşam kalitesinde ve süresinde önemli bozukluklara sebebiyet veriyor. Özellikle bir çok ünlü mama firması mamaların içini maliyetten kısmak için saçma sapan katkı maddeleriyle dolduruyorlar. Bu ilerde organ yaşlanması vb bir çok hastalığında tek sebebi nihayetinde. Benim önerim Bozita ürünleri, epey bir araştırma sonunda Türkiye'de erişebileceğimiz markalar içinde en iyisi olduğunu keşfettim. İsveç üretimi bir mama, besin dengesine çok dikkat ediyor ve kullandıkları etler insan tüketimine uygun kalitede. Çok titiz davranan başarılı bir marka. Bozita Naturals kuru mama serisi çok başarılı, yaş mamalarınında kendine özel bir jölesi var, ben bunu 1 kase su ile karıştırarak veriyorum hem aroması artıyor hemde su içme problemi çözülüyor. Tavsiyem Bozita ürünleridir.

    YanıtlaSil
  9. Ben Golosi kullanıyorum ve tavsiye ederim. Kendisinden çok daha pahalı olduğu halde içerik ve et kullanım oranı açısından hepsini sollayabilecek bir mama. İtalyan maması olmasının yanında fiyatları çok çok uygun. Aklınızda olsun..

    YanıtlaSil
  10. Elifselseyler, çok doğru Bozita konusunda katılıyorum yorumunuza. Özellikle İsveç hayvan hakları konusunda yasaları ve yaptırımlarının gerçekten çok ağır olduğunu duydum buna rağman mama herşeyi ile İsveç'te üretiliyor. İçim rahat bir şekilde alıyorum bozita yı.

    YanıtlaSil
  11. Ben geçtiğimiz gün Bozita aldım ancak hayal kırıklığına uğradım açıkçası. Bizim kızımız aşırı obur bir kedi olmasına rağmen mamayı yemeyi red etti, elimizde kaldı..

    YanıtlaSil
  12. Aaa çok üzüldüm, ne kadar denediniz acaba? çünkü mama değiştirince başlarda biraz zorlamak gerekiyor kedilerin genelinde var alışkanlıklarını kolay kolay değiştiremiyorlar özellikle bu yemek konusuysa. Hayatta en zevk aldıkları seylerden biri yemek olayı :) mesela evin şeklini yada devamlı yattığı yeri değiştirince de çok rahatsız oluyorlar :) Bu bir yana insanlar gibi hayvanlarında damak tadı birbirine uymayabiliyor doğal olarak fakat bozita güvenerek verebileceğiniz bir mama biraz daha deneyin derim alışınca bırakamayacaktır, tabii olmuyorsa da yapacak birsey yok.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. biz yaş mamasını almıştık, kuru mama denemedik..Bizimki hiçbir yaş mamaya hayır demez ama Bozita yerine gidip kuru mamasını yemeyi tercih etti :)) Taneleri büyük geldi sanırım , hatta yemeyince biraz ısıttık belki sıcak olunca daha çok ilgisini çeker diye ama yok olmadı. şimdi schesir veriyoruz ona çıldırıyor.

      Sil
  13. felicia maması firmamızda çok tutulan ve beğenilen bir marka müşterilerimiz bunun yanında bazen
    proplan mamayı da tercih etmektedir.

    YanıtlaSil

Popüler Yayınlar

Sayfalar